Sök:

Sökresultat:

1179 Uppsatser om Nya sprćket lyfter! - Sida 1 av 79

Delaktig eller inte, det Àr frÄgan : En intervjustudie kring elevens delaktighet i bedömning i svenska utifrÄn bedömningsstöden »LÀsutvecklingsschema» och »Nya sprÄket lyfter!»

Assessment of the level of the pupilsŽ knowledge and understanding are important parts of teaching. There are diverse ways to do this and many different tools to use.The purpose of this study is to explore, through qualitative interviews, how five teachers work with assessment. The focus lies on both how they work with assessment in general and how they use the assessment tools called »LUS» and »Nya sprÄket lyfter!». The pupilsŽ participation in their own education is an important part of the Swedish curriculum, which is why the study also focuses on how the informants work to enable the pupilsŽ participation in the assessment and in their education.The informants all think that both assessment and the pupilsŽ participation in the assessment are important, since teaching is easier when the pupils are aware of what they need to know and learn. Many of the informants express that time is an issue when it comes to making the assessment trustworthy.

Pedagogers bemötande av barn i kris

VÄrt syfte Àr att undersöka hur pedagoger bemöter barn i kris. Vi kommer att behandla hur viktiga pedagoger Àr i ett krisdrabbat barns liv. De teorier vi utgÄr ifrÄn Àr Cullbergs teori om krisens faser och Bowlbys bindningsteori. I bakgrunden tar vi upp bl.a. betydelsen av tidig hjÀlp, trygghet och vikten av att barnen kommer in i förskolans vardag och rutiner igen.

Fyra nyanser av sprÄk : En diskursanalys av Nya sprÄket lyfter

Den föreliggande studien av Nya sprÄket lyfter syftar till att undersöka vilka skriftsprÄksdiskurser (Ivani?, 2004; Liberg & SÀljö, 2010) som konstitueras i diagnosmaterialet samt att jÀmföra talet inom dessa diskurser med hur man inom olika forskningstraditioner ser pÄ sprÄk och sprÄkhandlingar. Det analytiska rastret i den diskursanalys som genomförts av Nya sprÄket lyfter har utgjorts av Ivani? uppdelning av sprÄk och sprÄkhandlingar i fyra lager: texten och dess formaspekter, lÀsarens och skrivarens kognitiva processer, den sociala kontexten för lÀsandet och skrivandet samt sociopolitiska aspekter av helheten. Resultatet visar att bedömningsdelen i materialet i stor utstrÀckning fokuserar pÄ formaspekter av elevernas lÀsande och skrivande samt elevernas kreativa handlande.

Sociala fÀrdigheter stÄr högt i kurs - En kvalitativ studie om hur förÀldrar talar om lÀrandet i förskolan

Uppsatsen handlar om hur förÀldrar talar om lÀrandet i förskolan. Syftet med vÄr studie Àr att förstÄ och tydliggöra hur förÀldrar talar om lÀrandet i förskolan samt vilka kunskaper och fÀrdigheter de lyfter fram som viktiga aspekter i barns lÀrande i förskolan. Vi har utgÄtt frÄn följande frÄgestÀllningar, hur talar förÀldrar om lÀrandet i förskolan? Vilka kunskaper/fÀrdigheter lyfter förÀldrar fram som viktiga aspekter i barns lÀrande i förskolan? PÄverkar förÀldrars habitus talet om lÀrandet i förskolan? Vi har intervjuat sex förÀldrar för att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar. VÄr teoretiska ram utgörs av Bourdieus begrepp habitus och det sociala rummet.

Naturvetenskap i förskolan. : En studie i pedagogers syn pÄ naturvetenskap i förskolan och hur de synliggör den.

Syftet med min studie var att se hur pedagoger ser pÄ naturvetenskap i förskolan. Vad kan naturvetenskap vara för förskolebarn och hur lyfter pedagogerna fram den? Jag var ocksÄ intresserad av att fÄ veta hur de anvÀnder sig av ett undersökande och utforskande arbetssÀtt, som har stora likheter med ett naturvetenskapligt arbetssÀtt.Som metod anvÀnde jag kvalitativ undersökning och intervjuade sju förskollÀrare. De var alla eniga om att naturvetenskap Àr ett brett och viktigt Àmne. I första hand Àr det biologin man lyfter fram.

Svensk havsmiljö i förÀndring: En studie om aktörers miljöperspektiv och etablerandet av Havs- och vattenmiljömyndigheten

Till följd av en havs- och vattenmiljösatsning tillsatte regeringen Är 2009 en utredning för att ta fram förslag pÄ utformningen av en ny havs- och vattenmiljömyndighet. Detta skullekunna ses som ett skifte inom svensk miljövÄrd som prÀglats av en integrerad syn pÄ miljöfrÄgor som rör land, luft och vatten, under hantering av NaturvÄrdsverket. Syftet med uppsatsen har varit att undersöka om vattenvÄrdens inblandade aktörer lyfter perspektivet om sammanhÄllningen mellan land-, luft- och vattenfrÄgor nÀr de argumenterar för eller emot den nya myndighetens etablerande samt huruvida detta kan förankras i deras institutionella stÀllningstagande. Genom en kvalitativ textanalys har frÄgestÀllningar om och hur en integrerad syn pÄ land-, luft- och vattenmiljö lyfts av aktörerna undersökts. Vidare undersöks en hypotes om förankring mellan integrerad syn och val av NaturvÄrdsverket som institution.

TAKK som sprÄkutvecklande verktyg - en intervjustudie i en förskola

Denna studie undersöker lĂ€rares attityder, förestĂ€llningar och undervisning om livsfrĂ„gor inom Ă€mnet religionskunskap. HuvudfrĂ„gorna fokuserar pĂ„ hur lĂ€rare resonerar kring sin undervisning, vilket material som anvĂ€nds och hur undervisningen kan se ut. Studien lyfter Ă€ven vad barns livsfrĂ„gor Ă€r utifrĂ„n ett lĂ€rarperspektiv. Åtta mellanstadielĂ€rare frĂ„n tvĂ„ olika skolor i södra Sverige har intervjuats. Resultatet visar bland annat att livsfrĂ„geundervisningen till stor del flyter ihop med vĂ€rdegrundsundervisningen, bĂ„de begreppsmĂ€ssigt och i den praktiska undervisningen.

Myter som historieförmedlare : En historiografisk studie som skildrar anvÀndningen av myter i pedagogiska texter i historia mellan 1980 - 2012

Denna studie tar sin utgÄngspunkt i ett historiografiskt perspektiv och undersöker anvÀndningen av myter i historiska pedagogiska texter i lÀromedel för gymnasieskolan som behandlar det antika Grekland mellan 1980 ? 2012. Tidigare forskning visar pÄ att lÀromedel har en central roll i undervisningen och att innehÄllet i pedagogiska texter pÄverkas av de tolkningar som författarna gör. De tolkningar som författarna i sin tur gör kan vara fÀrgade av ideologiska intressen enligt forskning pÄ omrÄdet. Forskning lyfter Àven fram att innehÄllet i historiska pedagogiska texter kan förÀndras som ett resultat av att historieskrivningen Àr i en stÀndig utvecklinsprocess och pÄverkas av sin samtid.

LivsfrÄgornas plats inom religionsÀmnet pÄ mellanstadiet

Denna studie undersöker lĂ€rares attityder, förestĂ€llningar och undervisning om livsfrĂ„gor inom Ă€mnet religionskunskap. HuvudfrĂ„gorna fokuserar pĂ„ hur lĂ€rare resonerar kring sin undervisning, vilket material som anvĂ€nds och hur undervisningen kan se ut. Studien lyfter Ă€ven vad barns livsfrĂ„gor Ă€r utifrĂ„n ett lĂ€rarperspektiv. Åtta mellanstadielĂ€rare frĂ„n tvĂ„ olika skolor i södra Sverige har intervjuats. Resultatet visar bland annat att livsfrĂ„geundervisningen till stor del flyter ihop med vĂ€rdegrundsundervisningen, bĂ„de begreppsmĂ€ssigt och i den praktiska undervisningen.

En mÄngkulturell skola : Med fokus pÄ undervisande lÀrare samt elever som lÀser svenska som andrasprÄk

I dagens samhÀlle finns det mÄnga ungdomar med utlÀndsk bakgrund vilket leder till att utlÀndska elever utgör en stor del av skolan, dÀrav begreppet en mÄngkulturell skola. Detta Àmne Àr aktuellt och för att kunna skapa oss en bild av hur elever och lÀrare kÀnner för mÄngkulturell skola, samverkan och gemenskap. Detta arbete ger Àven en inblick pÄ hur frÀmlingsfientlighet tar sig uttryck i skolan. För att genomföra detta arbete har en kvalitativ metod anvÀnts i form av intervjuer. 10 elever och 4 lÀrare har intervjuats som underlag för resultatet.

Motorikens betydelse för det sociala samspelet och lÀrandet : En studie om förskollÀrares upplevelser av förskolebarns motorik

Syftet med undersökningen var att studera pedagogers upplevelser av barns motorik i förskolemiljö. För att fördjupa samt tydligare beskriva syftet valdes nÄgra frÄgestÀllningar ut: Hur upplever pedagogerna motorikens betydelse i det sociala samspelet? Hur upplever pedagogerna motorikens betydelse i lÀrandet? Vad kan pedagogerna göra för att hjÀlpa barn med den motoriskautvecklingen? För att undersöka studiens syfte anvÀndes kvalitativa intervjuer, som genomfördes med fem stycken verksamma pedagoger i tvÄ förskolor. Resultatet visade att pedagogerna har olika erfarenheter och upplevelser av begreppet motorik, men att pedagogerna gemensamt lyfter vikten av motorikens betydelse för barns utveckling. Studiens slutsats Àr att pedagogerna samt tidigare forskning och litteratur lyfter motorikens betydelse för barns fortsatta utveckling.

Autism i grundsÀrskola : En intervjustudie med fokus pÄ lÀrares uppfattningar om deras arbete i grundsÀrskola, med elever som har autism och utvecklingsstörning.

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka andra lÀrares uppfattningar om den undervisning de bedriver i arbetet med elever som har autism och utvecklingsstörning i grundsÀrskola.Undersökningen Àr baserad pÄ halvstrukturerade intervjuer med lÀrarna dÀr intervjusvaren Àrtematiserade utifrÄn studiens frÄgestÀllningar.Resultatet visar att lÀrarna upplever att deras uppdrag, att undervisa elever som har autism och utvecklingsstörning, Àr komplext.  LÀrarna relaterar till lÀroplanen nÀr de resonerar kring uppdraget men samtidigt lyfter de fram olika aspekter av kunskap som ska vara i fokus i undervisningen. Samtliga lÀrare lyfter betydelsen av att arbeta för elevernas delaktighet och sjÀlvstÀndighet, dock inom givna ramar. LÀrarna belyser olika aspekter i undervisningen, bland annat kring miljöanpassningar dÀr de lyfter fram struktur och rutiner som en anpassning. Kring kommunikation synliggör lÀrarna utmaningar i att tolka elevernas kommunikation och val av kommunikationsstöd. Dilemman som lÀrarna lyfter fram Àr att det finns en risk att de assisterar elever i situationer som de kan klara sjÀlva och att tolka elevernas kunskaper i olika kontexter.

Tre piruetter ned i split: en fallstudie av lÀrares bedömning i dans

Denna studie har som syfte att beskriva hur danslÀrare pÄ det estetiska programmet bedömer sina elever i dans. Genom kvalitativa intervjuer med tre danslÀrare har vi försökt komma fram till hur de utformar sin undervisning för att bilda bedömningsunderlag samt vilka kvaliteter de upplever som viktigast. Vi har endast stÀllt frÄgor om hur de bedriver undervisningen i kursen dans och gestaltning A. Resultaten visar att lÀrarna utformar sin undervisning pÄ olika sÀtt. Vilka moment som de lÀgger mest vikt pÄ varierar mellan lÀrarna.

Ugglor, gympa och Melodifestivalen : En studie om hur barns intressen lyfts fram i förskolan

VÄrt syfte med studien var att undersöka om och hur pedagogerna pÄ förskolan lyfter fram barns intressen frÄn informella lÀrmiljöer och deras förhÄllningssÀtt till intressen om de innefattar populÀrkultur.De frÄgor vi sökte svar pÄ var:  Hur uppmÀrksammar pedagoger barns intressen frÄn informella lÀrmiljöer? Hur vidareutvecklar pedagoger barns intressen frÄn informella lÀrmiljöer?  Vilket förhÄllningssÀtt har pedagoger till barns intressen om de innefattar populÀrkultur? För insamling av material anvÀnde vi kvalitativa undersökningsmetoder. Vi valde att intervjua och observera pedagoger pÄ tvÄ avdelningar pÄ en förskola med barn i blandade Äldrar mellan ett och fem Är. Resultatet av studien visade att pedagogerna aktivt lyfter fram barns intressen frÄn informella lÀrmiljöer i samtal och de utvecklar Àven aktiviteter utifrÄn barns egna intressen. NÀr det gÀllde populÀrkultur i intressen sÄ samtalar pedagogerna med barnen om dem i lika hög grad som om andra intressen frÄn informella lÀrmiljöer, för att bekrÀfta barnen och deras kultur, men de undviker helst att utveckla populÀrkulturella intressen till aktiviteter. .

Att alla fÄr vara med och bestÀmma : En studie av gymnasieelevers uppfattningar om demokrati

SAMMANDRAGUnder min pÄgÄende lÀrarutbildning i samhÀllskunskap har omrÄdet demokrati kommit att fÄnga mitt intresse och eftersom det Àr gymnasielÀrare jag skall bli sÄ intresserar jag mig sjÀlvklart för gymnasieelevers uppfattningar av demokrati. Detta Àr vad detta examensarbete kommer att beröra. Hur uppfattar vÄra gymnasieelever demokratibegreppet och finns det nÄgon skillnad mellan hur tjejer och killar ser pÄ demokrati?Robert Dahl lyfter fram nÄgra kriterier som han menar borde vara uppfyllda för att demokrati skall rÄda men hur vÀl stÀmmer dessa och gymnasieelevers uppfattningar av demokrati överens?Jag har gjort min undersökning i tvÄ klasser pÄ en gymnasieskola, en med tjejer och en med killar. Metoden jag anvÀnt för min undersökning Àr att jag delat ut en öppen frÄga till eleverna att besvara.Jag menar att merparten av eleverna finner det viktigast att fÄ vara med att pÄverka/bestÀmma och att fÄ vara med att rösta.

1 NĂ€sta sida ->